Asertiv sau… Agresiv? – HPDI

Asertiv sau… Agresiv?

asertiveE foarte usor sa nu raspundem si sa ne pastram gândurile pentru noi, chiar si daca ele sunt negative. E foarte usor sa ne enervam, sa ne pierdem cumpatul si sa devenim ostili fața de altii. Ceea ce nu este usor e mentinerea unei abordari asertive, evitarea reactiei lupta-sau-fugi si pastrarea calmului. Reactiile sanatoase duc la formarea individului sanatos. Indivizii sanatosi contribuie la sanatatea organizatiei.

A ramane calmi și asertivi in fata dificultatilor ne permite sa fim creativi, lucru ce ne face capabili de sa luam deciziile cele mai bune.

In mod traditional exista patru abordari in comunicarea cu ceilalti. Confruntati cu schimbarea sau, mai rau, cu criza, oamenii tind adesea să recurga la un anumit stil. Gândeste-te la succesul sau la esecul de a obtine rezultatul dorit, folosind o anume abordare. Iata stilurile, însotite de o descriere a felului în care acționeaza oamenii când folosesc o anume abordare in interactiunea cu ceilalti.

1. Pasiv. Eviti conflictul, nu stabilesti contact vizual, îți exprimi rar sentimentele sau opiniile, uneori iti lipseste increderea, devii stanjenit cu usurintă, dar nu te plangi niciodata. De obicei te conformezi, iar cateodata ești servil.

2. Pasiv-agresiv. Eviti conflictul si rareori iti spui punctul de vedere, dar te plangi de situatie persoanei nepotrivite, la momentul nepotrivit. Te folosești de liniste, vinovație, sarcasm și barfă. Joci rolul victimei sau al martirului. Suprimi exprimarea exterioara a agresiunii, dar iti canalizezi furia în lipsa de cooperare pasiva si obstructionarea actiunilor celorlalti.   

 3. Agresiv. Esti predispus sa-ti iesi din fire, esti, in general, incapatanat, zgomotos, lipsit de tact si uneori nu-i lasi pe ceilalti sa-si termine propozitiile. Acest tip de comunicare este argumentativ și uneori de respingere. Pari excesiv de increzator, dar stima ta de sine e scazuta.

 4. Asertiv. Iti exprimi opiniile și sentimentele deschis și sincer, fara a nega drepturile și nevoile altora. Esti, de obicei, ferm fara a domina. Comunicarea este calma, fara tensiune sau încarcatura emoționala. E directa, dar nu e o confruntare. Folosesti tact și diplomatie. Asertivitatea e atunci când ii spui cuiva „unde să mearga” aşa încât abia așteapta sa faca drumul! Acest stil poate fi descris ca asertivitate calma.

Pe scurt, cand intampinam o situatie care ne supara, avem patru alegeri, si in acel moment, inainte sa raspundem, sa decidem ce stil vom folosi. Asa ca intrebarea este urmatoarea: Care abordare imi este cea mai folositoare in aceasta situatie?

728

autor

[:en]

E foarte usor sa nu raspundem si sa ne pastram gândurile pentru noi, chiar si daca ele sunt negative. E foarte usor sa ne enervam, sa ne pierdem cumpatul si sa devenim ostili fața de altii. Ceea ce nu este usor e mentinerea unei abordari asertive, evitarea reactiei lupta-sau-fugi si pastrarea calmului. Reactiile sanatoase duc la formarea individului sanatos. Indivizii sanatosi contribuie la sanatatea organizatiei.

A ramane calmi și asertivi in fata dificultatilor ne permite sa fim creativi, lucru ce ne face capabili de sa luam deciziile cele mai bune.

In mod traditional exista patru abordari in comunicarea cu ceilalti. Confruntati cu schimbarea sau, mai rau, cu criza, oamenii tind adesea să recurga la un anumit stil. Gândeste-te la succesul sau la esecul de a obtine rezultatul dorit, folosind o anume abordare. Iata stilurile, însotite de o descriere a felului în care acționeaza oamenii când folosesc o anume abordare in interactiunea cu ceilalti.

1. Pasiv. Eviti conflictul, nu stabilesti contact vizual, îți exprimi rar sentimentele sau opiniile, uneori iti lipseste increderea, devii stanjenit cu usurintă, dar nu te plangi niciodata. De obicei te conformezi, iar cateodata ești servil.

2. Pasiv-agresiv. Eviti conflictul si rareori iti spui punctul de vedere, dar te plangi de situatie persoanei nepotrivite, la momentul nepotrivit. Te folosești de liniste, vinovație, sarcasm și barfă. Joci rolul victimei sau al martirului. Suprimi exprimarea exterioara a agresiunii, dar iti canalizezi furia în lipsa de cooperare pasiva si obstructionarea actiunilor celorlalti.   

 3. Agresiv. Esti predispus sa-ti iesi din fire, esti, in general, incapatanat, zgomotos, lipsit de tact si uneori nu-i lasi pe ceilalti sa-si termine propozitiile. Acest tip de comunicare este argumentativ și uneori de respingere. Pari excesiv de increzator, dar stima ta de sine e scazuta.

 4. Asertiv. Iti exprimi opiniile și sentimentele deschis și sincer, fara a nega drepturile și nevoile altora. Esti, de obicei, ferm fara a domina. Comunicarea este calma, fara tensiune sau încarcatura emoționala. E directa, dar nu e o confruntare. Folosesti tact și diplomatie. Asertivitatea e atunci când ii spui cuiva „unde să mearga” aşa încât abia așteapta sa faca drumul! Acest stil poate fi descris ca asertivitate calma.

Pe scurt, cand intampinam o situatie care ne supara, avem patru alegeri, si in acel moment, inainte sa raspundem, sa decidem ce stil vom folosi. Asa ca intrebarea este urmatoarea: Care abordare imi este cea mai folositoare in aceasta situatie?

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Studiu de caz: SHINE! Executive Coach Program