“In afaceri si in dragoste unii castiga, altii pierd.” Cam asa s-ar traduce filozofia timpurilor moderne. In realitate, toata lumea castiga si pierde din cand in cand. Totul se transforma in jurul nostru si din acest motiv avem nevoie sa luam , uneori, masuri radicale pentru a ne adapta. In lupta pentru victorie, sunt presarate batalii nenumarate, iar noi incercam sa le castigam pe toate. Problema apare atunci cand , de dragul succesului, sacrificam relatia noastra cu cei din jur. Iar la finalul unei batalii, aliatii nostri sunt din ce in ce mai putini.
Iata o strategie simpla, dincolo de cuvinte mari, care ne poate creste sansele de a castiga pe termen lung.
Cand vorbesti de echipa, nu uita persoana. Individul este cel care sta la baza oricarei echipe de succes. Iar prima lui asteptare este sa il vezi pe el ca om. Am fi uimiti sa realizam ca oamenii de langa noi au asteptari mult mai simple decat ne imaginam. De cele mai multe ori, problema lor este ca se simt insignifianti. Cu cat echipa este mai mare, cu atat este mai pronuntat acest sentiment.
Respecta-ti cuvantul. Este foarte periculos sa le spui oamenilor ca vei face pentru ei mai multe lucruri si sa nu iti respecti promisiunile. Ei vor fi foarte atenti la aceste aspecte, iar ceea ce vei pierde daca nu iti respecti cuvantul este increderea lor.
Fii obiectiv si echidistant. Este normal sa iti faci prieteni la locul de munca. Atentie insa , pentru ca suntem predispusi sa luam decizii pe baza emotiilor. In timp ce tu ii favorizezi pe cei apropiati tie, restul oamenilor vor critica aceasta atitudine si se vor detasa de o echipa in care pare ca “prietenia cu seful” este una dintre cheile succesului. Daca sunt mai multi care simt acest lucru, vor forma bisericute. Daca echipa este mica, pur si simplu se vor izola in ceea ce au ei de facut si nu se vor mai implica in restul lucrurilor.
Renunta la orgoliu. Este foarte greu sa faci asta, mai ales daca esti o fire ambitioasa. Cu toate acestea, este foarte important in conditiile in care “dreptatea” este un lucru relativ de cele mai multe ori.
Nu renunta la oameni pentru castigul imediat. O relatie cu un partener de afaceri functioneaza la fel ca cea cu un angajat. Se bazeaza pe incredere, comunicare, onestitate, respect. Un astfel de partener stie ca nu poti fi intotdeauna perfect si ca rezultatele pot fi, uneori, mai slabe. Este insa dispus sa inchida ochii la un accident, atata timp cat stie ca se poate baza pe termen lung pe profesionalismul si caracterul tau.
Agresivitatea verbala iti ofera castiguri pe termen scurt dar iti indeparteaza aliatii. Nimeni nu vrea sa intre sub lupa celor agresivi, sa fie “atacati” in functie de toanele cuiva. Si daca avem impresia ca prin agresivitate dovedim putere si siguranta de sine, nimic mai fals. Persoanele care ii jignesc pe ceilalti, care ii pun in situatii delicate pentru propriul castig si care folosesc tonul agresiv dau senzatia de lipsa de echilibru, frustrare si profesionalism indoielnic.
Da incredere celor din jurul tau. Asta se spune foarte des…dar ce inseamna oare? Inseamna sa ii lasi sa ia propriile decizii si sa le puna in aplicare, sa nu le darami autoritatea atunci cand tu ai alta parere, sa le permiti sa greseasca in anumite situatii pentru ca asta le aduce experienta. Aminteste-ti ca drumul de la idee la succes trece prin multe incercari. Dar daca teama de esec este mai mare decat dorinta de a creste si de a incerca, atunci poti fi sigur ca ideile vor inceta sa apara.
Nu face judecati de valoare bazate pe ce ai auzit de la altii. Orice poveste are doua aspecte; depinde cine iti povesteste. Cea mai mare greseala pe care o poti face este sa judeci fara a avea toate informatiile. Stiu, nu prea e timp. Insa gandeste-te ce e mai important…
Cum spuneam, in afaceri si in dragoste, toata lumea castiga si pierde in anumite momente. Caracterul insa este cel care face diferenta intre succes de unul singur sau victorie impreuna cu cei de langa tine; intre a construi ceva durabil si a face un balon de sapun stralucitor care care se va sparge curand; intre momente grele dar care pot fi depasite si conflicte care se termina rasunator.
Cred ca toate acestea pot fi rezumate intr-o sintagma a lui Jim Bagnola pe care am mai folosit-o: sa fii DE PROFESIE OM.
Leave a Response