Cine sunt îngerii?   – HPDI

Cine sunt îngerii?  

Citește prima parte a acestui articol aici.

Procesul de onboarding a cărui concepere am facilitat-o conține un element esențial, practicat de mulți, stăpânit de puțini: sistemul de „buddies” sau „angels”. 

Îngerii onboardingului sunt acei colegi care își asumă în primele trei luni un rol de sprijin pentru noii veniți: îi ajută să își facă setările, îi prezintă echipei, îi invită și acompaniază la evenimentele sociale, îi învață lucruri noi, le răspund la întrebări, îi încurajează, le oferă feedback. Știind toate provocările de mai sus, care sunt îngerii care vor reuși să-și conducă noii colegi printr-un proces de integrare de succes? 

Unii îngeri sunt mai buni decât alții  

Ideile generate în coachingul de grup din cele trei zile au variat mult în funcție de departament și de tipul de muncă necesar, însă am remarcat câteva puncte de convergență. Îngerii mai buni:


  1. Inițiază managementul așteptărilor din prima zi  

Un înger bun va face un management al așteptărilor tridimensional: va căuta să afle ce așteptări are noul angajat de la job, va înțelege ce așteptări are compania din partea noului angajat, și în plus va fi conștient de propriile sale așteptări cu privire la persoana pe care o susține. Dacă vrei să stăpânești partea de așteptări în susținerea pe care i-o oferi noului tău coleg: 

  • Citește anunțul de job și discută cu recruiterul pentru a vedea unde ar putea exista discrepanțe de percepție. Povestește cu noul coleg și verifică-ți asumpțiile. Adu completări sau corecturi acolo unde așteptările diferă de realitatea jobului. Fă asta într-un mod pozitiv, încurajator, care să nu știrbească din încrederea colegului. 
  • Discută cu managerul angajatului pentru a înțelege de ce anume are nevoie compania din partea lui. Asigură-te că noului tău coleg îi e clar scopul cu care a fost angajat.  
  • Fă puțină introspecție: Care sunt valorile tale legate de muncă și cum îți influențează ele așteptările? Poate ai primit rolul de ghid pentru că performezi extraordinar. Ai putea cădea în capcana ultraperformerului care se așteaptă ca toți colegii să demonstreze același nivel de ambiție și performanță. Asigură-te că valorile tale se traduc în așteptări realiste, care nu conduc la judecarea aspră a colegilor diferiți de tine ca stil de lucru, personalitate, priorități sau nevoi.


2. Oferă interes autentic, empatie și susținere 

Nu am dubii că „buddy”-ul meu din compania de la care am plecat avea intenții pozitive. Însă atunci când există o lipsă de aliniere între interesul declarat și cel simțit, alienarea e inevitabilă. Dacă dorești să fii cu adevărat un sprijin pentru noul tău coleg, trebuie să îți pese de el cu adevărat. Am provocat participanții care se plângeau de atitudinea noilor angajați să meargă cu un pas mai departe și să se pună în poziția lor. Dacă vrei să construiești o relație cu adevărat utilă pentru colegul tău: 

  • Pune-i întrebări, dar vorbește și despre tine și dificultățile pe care le-ai depășit când erai nou la rândul tău. Deschiderea încurajează deschiderea.  
  • Află ce nevoi are: mai multă claritate? Conectare? Ghidare? Informații? Încurajări? Timp? Flexibilitate? 
  • Integrează-l în toate activitățile sociale la care dorește să participe: pauze de cafea, prânz, ieșiri după serviciu, grupul informal de WhatsApp al echipei.  


  1. Pleacă la drum cu bateriile pline 

În culturile cu o nevoie crescută de a evita incertitudinea, cum e cea a noastră, oamenii au tendința de a nu avea încredere unii în alții. Încrederea e rezervată cercului restrâns, iar pentru a o primi, o persoană nouă trebuie să demonstreze că o merită.  

Situația e complet diferită în culturile care îmbrățișează incertitudinea, cum sunt cele vestice: oamenii au încredere unii în alții în mod implicit, iar această încredere se pierde doar dacă persoana face ceva ce o trădează. E ca și cum ar pleca la drum cu bateriile pline. 

Ar putea fi dificil la început să acorzi încredere necondiționată cuiva necunoscut, însă cercetările sunt din nou de partea noastră: cu cât angajații simt că li se acordă mai multă încredere, cu atât au șanse mai mari de a lua inițiativa, de a fi implicați și de a avea o performanță crescută. 

Atenție, însă: dacă al tău coleg se află la început de drum, exprimă-ți încrederea în potențialul lui mai degrabă decât în competența sa. Altfel riști să pui prea multă presiune pe el să performeze încă din primele săptămâni, ceea ce va avea fix efectul contrar.  


  1. Oferă recunoaștere, apreciere și feedback constructiv pe loc 

Un principiu popular din parenting spune „Prinde-l fiind cuminte!”. Măsura în care principiile din parenting se aplică relațiilor cu adulții nu încetează să mă surprindă. Dorești ca noul angajat să fie motivat să facă în mod constant lucrurile care funcționează și să aibă inițiativă? Prinde-l atunci când face un lucru bine și spune-i-o. Nu lăsa o apreciere neexprimată. La fel cum răsfățarea copiilor e un mit, temerea că „i se urcă la cap” dacă oferi multă apreciere e complet neîntemeiată. Unul dintre cei mai puternici factori motivaționali e recunoașterea, așa că nu te sfii să o oferi cu generozitate.   

Ai observat o scăpare sau o eroare? Nu aștepta până la următoarea întâlnire programată. Oferă-i colegului ghidaj blând pe loc, deoarece acela e momentul când situația e încă proaspătă în mintea amândurora iar feedbackul tău poate fi cel mai specific și mai aplicat.  


Și pentru că ți-am promis că te las cu teoria mea privind cei mai de succes îngeri, după cum probabil ai ghicit, ea e simplă: cu cât vei reuși să implementezi mai bine cei patru pași de mai sus, cu atât vei avea șanse mai mari să menții în companie un coleg nou fericit, integrat și implicat.  

Iar pentru o explorare mai specifică a situației tale, contactează-ne. Oferim cu bucurie sesiuni de coaching individual și de grup. Pentru îngeri mai buni. 

One Comment Cine sunt îngerii?  

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
CUM MOTIVEZI (CU ADEVĂRAT) ECHIPA LA FINAL DE AN