Teambuilding-ul, dincolo de vorbe mari – HPDI

Teambuilding-ul, dincolo de vorbe mari

teambuildinguldincolodecuvintemariEste un business, hai să recunoaștem asta. O afacere în care toată lumea vorbeşte despre obiective, echipă, performanţă. Se alocă bugete şi se aşteaptă rezultate. Cu toate acestea, prea puţin se vorbeşte despre oameni; despre cei care participă şi despre cei care le organizează. Iar acest lucru este cel puţin ciudat, în condiţiile în care meseria de facilitator teambuilding presupune să fii, în primul rând, de profesie, OM.

Lucrăm cu OAMENI. Este prima regulă pe care o avem în minte la fiecare eveniment. Iar oamenii sunt cei care aduc frumuseţe dar şi responsabilitate în fiecare program. Cum poţi face cu adevarat un teambuilding pentru oameni ?

În primul rând trebuie să fii realist. Să ştii ca există o mare diferenţă între ce declară şi ce gândesc acei oameni.  Să fii conştient că ei sunt mânaţi de resorturi  care îi fac să rezoneze diferit la situaţii, cerinţe şi valori. Iar treaba unui facilitator este să găsească acele elemente comune care să îi aducă pe acelaşi drum, drumul de la grup la echipa.

De aceea, personalizarea unui program pleacă, în primul rând, de la informaţiile despre participanţi şi modul în care ele se leagă de obiectivele companiei.  Am învăţat asta în cei peste opt ani de când organizăm teambuildinguri. Am studiat echipele, reacţiile oamenilor şi am realizat că singura metodă de a aduce un beneficiu real în urma unui program este să ajungi la emoţiile oamenilor.  Pe scurt, să îi faci să simtă, pentru că acesta este cel mai puternic resort în motivarea oamenilor.

Acestea fiind spuse, este nevoie de onestitate de la un capăt la celălalt al programului. În primul rând, să fii onest cu HR mangerul sau cu cel care îţi solicită o ofertă.  În timp ce unele activităţi sunt mai tentante, nu întotdeauna ele servesc obiectivelor. Şi aici intervine rolul unui consultant care ştie că nu tot ce zboară se şi mănâncă. Este important în procesul de ofertare şi personalizare să oferi soluţii, nu programe. Programele sunt pentru companii, soluţiile sunt pentru echipe.  În toţi aceşti ani am realizat că un program are succes daca, atunci când te uiţi în ochii oamenilor la debriefing, răspunsurile lor sunt sincere si transmit încredere, speranţă, hotărâre, dorinţă, ambiţie.

Din acest motiv, niciun teambuilding nu este la fel ca celelalte. Brainstormingul echipei pune laolaltă experienţa fiecăruia din domenii precum:psihologie, comunicare, management, inteligenţă emoţională şi leadership. Este important să le arăţi oamenilor că evenimentul este doar pentru ei. De la concept, poveste şi până la tipul activităţilor şi tonul discursului. Este important ca ei să înţeleagă programul şi să se regăsească în el.

Un program de teambuilding este o poveste magică ce se construieşte pe măsură ce se succed activităţile. Se nasc personaje, apar leaderi, se dărâmă mituri şi se construiesc relaţii sănătoase. Indiferent dacă participanţii sunt agenţi secreţi, semizei, constructori, dansatori profesionişti sau cineaşti, povestea le dă şansa de a se arăta celorlalţi dar si lor înşişi.

Să fim realişti: cei mai mulţi participanţi au deja o experienţă semnificativă în participarea la teambuildinguri. Jocurile, de multe ori, sunt asemănătoare. Roata a fost inventată. Ceea ce face însă diferenţa pentru ei este modul în care se raportează la obiective şi la restul echipei. Pentru a puncta foarte bine acest aspect, este important ca facilitatorii să îi observe cât mai bine. Să le simtă atuurile, ezitările, punctele forte şi elementele care îi separă. Fără aceste observaţii, un debrief se rezumă doar la talentul oratoric al celui care îl susţine. Iar participanţii, dacă nu simt implicare, onestitate şi realism în vorbele care le sunt adresate, se mulţumesc să dea din cap şi să ofere răspunsurile „corecte”.

Am vorbit despre puterea trăirilor si efectele lor. Ei bine, am fost şi noi surprinşi uneori de amploarea lor. Atunci când echipa găteşte pentru 200 de oameni defavorizati  sau când construieşte biciclete pentru copii abandonaţi, stralucirea din ochii lor nu poate fi egalată de nimic altceva. E un amestec de bucurie şi compasiune care îi ajută pe participanţi nu doar să facă lucruri de care nu se credeau în stare dar şi să înţeleagă forţa cuvântului „daruire”. În plus, se descoperă unii pe alţii, realizează că cei de lângă ei sunt oameni sensibili, cu calităţi şi valori demne de admiraţie.

Exact ca în cazul artiştilor care susţin un spectacol, facilitatorii de teambuilding îşi doresc să obţină emoţie din partea participanţilor. Emoţia este cea care aduce aplauze sincere şi îi face pe oameni să mediteze cu adevărat la acea stare de bine. Pentru asta, este nevoie să faci şi spectacol, să împachetezi activităţile intr-un veşmânt ţesut  din distracţie, imprevizibil, noutate şi creativitate.  Spre diferenţă de un spectacol însă, într-un teambuilding spectatorii sunt pe scenă şi sunt personajele principale. Dar ca să îşi intre cu adevărat în rol, au nevoie să simtă piesa, să rezoneze cu textul ei.

În acest caz, textul înseamnă obiective, poveste, scop. Cu cât „scenariul” este mai apropiat de felul lor de a fi, cu atât are mai multe şanse de a-i captiva. Apoi, in debriefing, este mult mai uşor şi mai natural să faci trecerea de la această joacă la modul în care pot îmbunătăţi ceea ce fac la locul de muncă.

Şi ne-am întors la partea „oficială” a unui teambuilding: relaţia dintre două companii. Dacă priveşti lucrurile în acest fel, totul începe cu negocierea unui contract şi se termină cu plata facturilor. Nimic mai neadevărat.  Este foarte important să înţelegi că şi acel HR Manager sau responsabil de departament este un om care îşi doreşte să obtină cât mai multe lucruri pentru oamenii de care este răspunzător. Cu cât ştie mai bine ce are de făcut, cu atât are mai mare nevoie ca furnizorii de teambuilding să îi fie mai degrabă parteneri. Asta înseamnă ca ei să nu fie simpli livratori ci oameni cu care să se consulte, să caute noi şi noi idei şi, mai ales, pe care să se poată baza că sunt gata oricând să se adapteze la provocări de moment. Când lucrezi cu oameni, îţi dai seama că adaptarea şi flexibilitatea fac parte din fişa postului. De ce? Pentru ca oamenii sunt generatori de idei iar acestea au valoare în măsura în care reuşeşti sa le dai viaţă şi să obţii cât mai multe avantaje de pe urma lor.

Şi cel mai important, după atâţia ani ştim că oamenii au nevoie să le fii alături pe termen lung. Asta nu se rezumă la a lucra cu acelaşi furnizor. Inseamnă să îţi oferi ajutorul, dincolo de obligaţiile contractuale,  ori de câte ori este nevoie. Să fii alături de acei oameni chiar şi în perioada dintre evenimente.

Iar pentru asta, ai nevoie de o echipă stabilă de facilitatori. Pe scurt, de oameni care se atasează de cei cu care merg în evenimente. În felul acesta, experienţa celor care livrează este imbogăţită de o relaţie care trece dincolo de cele 2-3 zile pe care le petrec împreună.

Atât timp cât nu uiţi asta, lucrurile nu au cum să dea greş. Pentru că oamenii sunt cei care aduc valoare programului, cei care vin cu idei năstruşnice, ei sunt cea mai valoroasa resursă a unei companii şi cei care îi hotărăsc traseul. Ca sa continui paralela, exact ca şi în cazul un spectacol, un teambuilding este o combinaţie de abilităţi de organizare, energie, pasiune reală, rezistenţă la oboseală, dorinţa de a obţine emoţia participanţilor. De aceea spuneam la început că poţi obţine retenţie de 80% având în vedere o regulă simplă: „lucrăm cu şi pentru OAMENI”.

autorANDREI (1)

[:en]

Este un business, hai să recunoaștem asta. O afacere în care toată lumea vorbeşte despre obiective, echipă, performanţă. Se alocă bugete şi se aşteaptă rezultate. Cu toate acestea, prea puţin se vorbeşte despre oameni; despre cei care participă şi despre cei care le organizează. Iar acest lucru este cel puţin ciudat, în condiţiile în care meseria de facilitator teambuilding presupune să fii, în primul rând, de profesie, OM.

Lucrăm cu OAMENI. Este prima regulă pe care o avem în minte la fiecare eveniment. Iar oamenii sunt cei care aduc frumuseţe dar şi responsabilitate în fiecare program. Cum poţi face cu adevarat un teambuilding pentru oameni ?

În primul rând trebuie să fii realist. Să ştii ca există o mare diferenţă între ce declară şi ce gândesc acei oameni.  Să fii conştient că ei sunt mânaţi de resorturi  care îi fac să rezoneze diferit la situaţii, cerinţe şi valori. Iar treaba unui facilitator este să găsească acele elemente comune care să îi aducă pe acelaşi drum, drumul de la grup la echipa.

De aceea, personalizarea unui program pleacă, în primul rând, de la informaţiile despre participanţi şi modul în care ele se leagă de obiectivele companiei.  Am învăţat asta în cei peste opt ani de când organizăm teambuildinguri. Am studiat echipele, reacţiile oamenilor şi am realizat că singura metodă de a aduce un beneficiu real în urma unui program este să ajungi la emoţiile oamenilor.  Pe scurt, să îi faci să simtă, pentru că acesta este cel mai puternic resort în motivarea oamenilor.

Acestea fiind spuse, este nevoie de onestitate de la un capăt la celălalt al programului. În primul rând, să fii onest cu HR mangerul sau cu cel care îţi solicită o ofertă.  În timp ce unele activităţi sunt mai tentante, nu întotdeauna ele servesc obiectivelor. Şi aici intervine rolul unui consultant care ştie că nu tot ce zboară se şi mănâncă. Este important în procesul de ofertare şi personalizare să oferi soluţii, nu programe. Programele sunt pentru companii, soluţiile sunt pentru echipe.  În toţi aceşti ani am realizat că un program are succes daca, atunci când te uiţi în ochii oamenilor la debriefing, răspunsurile lor sunt sincere si transmit încredere, speranţă, hotărâre, dorinţă, ambiţie.

Din acest motiv, niciun teambuilding nu este la fel ca celelalte. Brainstormingul echipei pune laolaltă experienţa fiecăruia din domenii precum:psihologie, comunicare, management, inteligenţă emoţională şi leadership. Este important să le arăţi oamenilor că evenimentul este doar pentru ei. De la concept, poveste şi până la tipul activităţilor şi tonul discursului. Este important ca ei să înţeleagă programul şi să se regăsească în el.

Un program de teambuilding este o poveste magică ce se construieşte pe măsură ce se succed activităţile. Se nasc personaje, apar leaderi, se dărâmă mituri şi se construiesc relaţii sănătoase. Indiferent dacă participanţii sunt agenţi secreţi, semizei, constructori, dansatori profesionişti sau cineaşti, povestea le dă şansa de a se arăta celorlalţi dar si lor înşişi.

Să fim realişti: cei mai mulţi participanţi au deja o experienţă semnificativă în participarea la teambuildinguri. Jocurile, de multe ori, sunt asemănătoare. Roata a fost inventată. Ceea ce face însă diferenţa pentru ei este modul în care se raportează la obiective şi la restul echipei. Pentru a puncta foarte bine acest aspect, este important ca facilitatorii să îi observe cât mai bine. Să le simtă atuurile, ezitările, punctele forte şi elementele care îi separă. Fără aceste observaţii, un debrief se rezumă doar la talentul oratoric al celui care îl susţine. Iar participanţii, dacă nu simt implicare, onestitate şi realism în vorbele care le sunt adresate, se mulţumesc să dea din cap şi să ofere răspunsurile „corecte”.

Am vorbit despre puterea trăirilor si efectele lor. Ei bine, am fost şi noi surprinşi uneori de amploarea lor. Atunci când echipa găteşte pentru 200 de oameni defavorizati  sau când construieşte biciclete pentru copii abandonaţi, stralucirea din ochii lor nu poate fi egalată de nimic altceva. E un amestec de bucurie şi compasiune care îi ajută pe participanţi nu doar să facă lucruri de care nu se credeau în stare dar şi să înţeleagă forţa cuvântului „daruire”. În plus, se descoperă unii pe alţii, realizează că cei de lângă ei sunt oameni sensibili, cu calităţi şi valori demne de admiraţie.

Exact ca în cazul artiştilor care susţin un spectacol, facilitatorii de teambuilding îşi doresc să obţină emoţie din partea participanţilor. Emoţia este cea care aduce aplauze sincere şi îi face pe oameni să mediteze cu adevărat la acea stare de bine. Pentru asta, este nevoie să faci şi spectacol, să împachetezi activităţile intr-un veşmânt ţesut  din distracţie, imprevizibil, noutate şi creativitate.  Spre diferenţă de un spectacol însă, într-un teambuilding spectatorii sunt pe scenă şi sunt personajele principale. Dar ca să îşi intre cu adevărat în rol, au nevoie să simtă piesa, să rezoneze cu textul ei.

În acest caz, textul înseamnă obiective, poveste, scop. Cu cât „scenariul” este mai apropiat de felul lor de a fi, cu atât are mai multe şanse de a-i captiva. Apoi, in debriefing, este mult mai uşor şi mai natural să faci trecerea de la această joacă la modul în care pot îmbunătăţi ceea ce fac la locul de muncă.

Şi ne-am întors la partea „oficială” a unui teambuilding: relaţia dintre două companii. Dacă priveşti lucrurile în acest fel, totul începe cu negocierea unui contract şi se termină cu plata facturilor. Nimic mai neadevărat.  Este foarte important să înţelegi că şi acel HR Manager sau responsabil de departament este un om care îşi doreşte să obtină cât mai multe lucruri pentru oamenii de care este răspunzător. Cu cât ştie mai bine ce are de făcut, cu atât are mai mare nevoie ca furnizorii de teambuilding să îi fie mai degrabă parteneri. Asta înseamnă ca ei să nu fie simpli livratori ci oameni cu care să se consulte, să caute noi şi noi idei şi, mai ales, pe care să se poată baza că sunt gata oricând să se adapteze la provocări de moment. Când lucrezi cu oameni, îţi dai seama că adaptarea şi flexibilitatea fac parte din fişa postului. De ce? Pentru ca oamenii sunt generatori de idei iar acestea au valoare în măsura în care reuşeşti sa le dai viaţă şi să obţii cât mai multe avantaje de pe urma lor.

Şi cel mai important, după atâţia ani ştim că oamenii au nevoie să le fii alături pe termen lung. Asta nu se rezumă la a lucra cu acelaşi furnizor. Inseamnă să îţi oferi ajutorul, dincolo de obligaţiile contractuale,  ori de câte ori este nevoie. Să fii alături de acei oameni chiar şi în perioada dintre evenimente.

Iar pentru asta, ai nevoie de o echipă stabilă de facilitatori. Pe scurt, de oameni care se atasează de cei cu care merg în evenimente. În felul acesta, experienţa celor care livrează este imbogăţită de o relaţie care trece dincolo de cele 2-3 zile pe care le petrec împreună.

Atât timp cât nu uiţi asta, lucrurile nu au cum să dea greş. Pentru că oamenii sunt cei care aduc valoare programului, cei care vin cu idei năstruşnice, ei sunt cea mai valoroasa resursă a unei companii şi cei care îi hotărăsc traseul. Ca sa continui paralela, exact ca şi în cazul un spectacol, un teambuilding este o combinaţie de abilităţi de organizare, energie, pasiune reală, rezistenţă la oboseală, dorinţa de a obţine emoţia participanţilor. De aceea spuneam la început că poţi obţine retenţie de 80% având în vedere o regulă simplă: „lucrăm cu şi pentru OAMENI”.

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Planificarea în avans a teambuilding-ului: cheia succesului