Construind punți între generații: Împărtășind pasiunea mea cu mama – HPDI

Construind punți între generații: Împărtășind pasiunea mea cu mama

Una din provocările jobului pe care îl am este să pot explica familiei exact cu ce mă ocup. O provocare pe care mulți e posibil să o cunoașteți. Cum să îi răspund mamei sau bunicii la întrebarea: „Dar tu ce faci acolo la muncă?”. Ei bine, e greu să explici pe limba lor un „joc” care pe vremea lor nu există. Cum să îi explic eu mamei, acum 15 ani, ce înseamnă facilitator de Teambuilding, trainer sau project manager? Provocarea nu era doar la mine, prietenii mei care lucrează în IT au găsit un mod mai simplu de a explica părinților: lucrez pe calculator :). 

Am călătorit timp de 16 ani prin diverse roluri profesionale, toate cu un singur punct comun: dezvoltarea oamenilor. Am trecut de la organizator de evenimente, la facilitator și am explorat toate fațele unui eveniment corporate. Pasul următor a venit, de la sine, în urma cursurilor și acreditărilor obținute. Am început să livrez sesiuni de training și să conduc profesioniștii de la obiective la rezultate, prin echiparea lor cu abilitățile necesare. 

În tot acest timp părinții mei au fost lângă mine și au înțeles, văzându-mă crescând la fiecare pas, ce presupune, de fapt, meseria mea. În momentul actual ei înțeleg exact ce înseamnă Teambuilding sau ce fac eu ca trainer. Înțeleg atât de bine, încât mama m-a întrebat: Ce se va întâmpla cu jobul meu acum că au apărut roboții și inteligența artificială?

Astfel că, am trecut de la provocarea de a explica ce înseamnă jobul meu, la a le explica cum va arăta meseria mea în viitor. Dar, pentru a putea să le explic lor, am stat puțin să îmi explic mie. Așa că am studiat să văd ce face inteligența artificială și care va fi aportul său în educație. 

Uite câteva beneficii pe care le-am găsit:

  • Adaptarea la nevoile fiecărui participant.

Inteligența artificială se adaptează rapid la nevoile de învățare ale celor din sală și poate da instrucțiuni de predare bazate pe plusuri și minusuri ale participanților.  AI reușește într-un timp mai scurt să creeze un learning journey adaptat celor din sală. Asta face și un trainer, însă timpul nu este în avantajul nostru.

  • Feedback al conținutului de training

AI poate scana conținutului tău și poate înțelege dacă se potrivește cu obiectivele propuse, oferind un feedback obiectiv. La finalul sesiunii, în funcție de  rezultatele testelor de verificare a cunoștințelor, poate să îți dea soluții exacte de îmbunătățire a sesiunii. 

  • Feedback al dinamicii de grup

O abilitate pe care AI o are, este că poate observa dinamica din sală și poate ajuta trainerul cu întrebări pentru sală, subiecte de dezbătut și idei de exerciții. Totul în real time.

Evident că folosirea AI are și câteva amenințări, iar cea mai importantă este cea etică. Iar o soluție este găsirea unei scale morale care să împiedice inteligența artificială să folosească informația pentru a face rău. Însă sigur acest aspect creează multe nopți nedormite multor oamenii. Așa că, până găsesc experții o soluție, întrebarea este dacă vrem să folosim AI în viața noastră. 

Și un răspuns pe care eu l-am găsi este că da, inteligența artificială ar fi un asistent de trainer perfect, dacă înțelegi că nu te va înlocui la job, ci mai degrabă te va ajuta să fii mai eficient. Un exemplu clar din viața mea de elev a fost atunci când mi-am cumpărat primul calculator. Nu cel tip Desktop, ci acel calculator de mână care mă ajuta să fac mai rapid calcule matematice. Știu faptul că profesorii și părinții erau împotrivă pentru că ”Așa nu voi învăța niciodată matematica”, însă ca acel calculator să îmi dea rezolvarea era nevoie ca eu să îi dau logica matematică astfel încât el să calculeze rezultatul. Astfel că, eu învățam matematică, doar că ajungeam mai rapid la rezultat (pe care apoi îl confruntam cu răspunsurile de la finalul cărții, dar asta e o altă poveste :)). 

Dacă mă uit la această paralelă, aș putea spune că pot folosi AI în viața mea de trainer, organizator de evenimente sau facilitator de Teambuilding pentru a îmi îmbunătății performanța în fața participanților. Așa că voi încerca să văd cum pot mai rapid să fac asta. 

Iar dacă tehnologia va fi atât de dezvoltată, încât vor construi un robot Trainer, aș vrea să menționez să nu îl facă perfect. Pentru că participanților nu le plac trainerii perfecți, ci cei care recunosc că sunt oameni, că au greșit, că s-au dat cu capul de pragul de sus, că au emoții și că se lasă conduși de aceste emoții puternice. Oamenii care învață din fiecare experiență și își doresc să fie puțin mai buni în fiecare zi. Participanții nu caută informația din training ci caută înțelegere, empatie și facilitarea procesului ca ei să ajungă la un rezultat potrivit lor. 


Așa că, dacă veți crea un Robot Mădălina, vă rog să îl faceți imperfect. Așa poate lucra în fiecare zi să fie mai bun și mai aproape de oameni. 

Iar cu aceste gânduri în minte, o sa merg la părinții mei și o să le spun că jobul meu în viitor o să arate ca acum, dar mai eficient, mai rapid și mai aproape de oameni.  

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Studiu de caz LEONI România: Succesul Academiei care transformă perspectivele șefilor de echipă din producție