Cu training-ul nu e de glumă – HPDI

Cu training-ul nu e de glumă

Amintiți-vă cum a fost când, în ciuda voinței personale, erați blocați într-o sesiune de training plictisitoare, ascultând un ”roboțel” cu voce monotonă, vorbind la nesfârșit despre complexitatea procesului motivațional, despre nu știu ce teorii de leadership sau puterea rezilienței. Căscat (involuntar)… Vă fixați privirea pe un slide anost și începeți să visați cu ochii deschiși la vacanța pe care o aveți programată în iunie.

Dar dintr-o dată, trainerul face o glumă și reveniți la realitate. Râdeți în hohote și brusc, training-ul nu mai pare atât de plictisitor. Aceasta este puterea umorului în învățare! Nu doar că poate rupe monotonia unei sesiuni și o poate face mai captivantă și mai memorabilă. Mai mult decât atât, umorul poate facilita înțelegerea, conștientizarea și retenția informației prezentate.

Nu trebuie să mă credeți pe cuvânt pentru că știința din spatele umorului în învățare explică lucrurile mai bine decât mine! Studiile au arătat că râsul declanșează eliberarea de endorfine, care ne fac să ne simțim bine. Și acest lucru va duce la engagement, retenție și chiar la îmbunătățirea abilităților de rezolvare a problemelor. În plus, atunci când suntem într-o dispoziție pozitivă, avem mai multe șanse să fim deschiși către idei și perspective noi.

Nu spun că fiecare training ar trebui să fie o rutină de stand-up comedy. Dar încorporarea umorului în conținut are, întotdeauna, efecte pozitive. De exemplu, în loc să enumerați pur și simplu pașii unui proces, de ce să nu creați o poveste amuzantă despre cum un coleg nu a reușit să-i respecte în viața reală? 

Știu că regula trainerilor este să nu aibă reguli. Dar ca în orice altă domeniu, folosirea umorului în sesiunile de training are câteva linii de urmat (Nu-mi spuneți că vreți să fiți creativi, pentru că și creativitatea are reguli!). 

Începem cu regula de aur: păstrați-l adecvat! Nu vreți să jigniți sau să-i faceți pe participanți să se simtă inconfortabil. Și, desigur, nu folosiți umorul niciodată pentru a submina ideile cuiva (uncool!).

  • Folosiți umorul pentru a sparge gheața și pentru a crea o atmosferă relaxată la începutul sesiunii. Puteți începe cu o activitate amuzantă sau o glumă pentru a da tonul pentru tot restul sesiunii.
  • Folosiți anecdote sau povești relevante pentru transmiterea conținutului și mesajului. Când utilizăm scenarii din viața reală, participanților le este mai ușor să se conecteze cu subiectul și să-l înțeleagă. Un twist situațional face sesiunea mai plăcută și mesajul mai puternic.
  • Satira e veche de când lumea (de când satirii, adică…). Nu ezitați să o folosiți! De exemplu, dacă susțineți o sesiune despre comunicarea cu clienții, puteți viziona un filmuleț despre practicile care ne enervează atunci când accesăm servicii de customer care. Este o modalitate distractivă de a învăța importanța unui serviciu bun pentru clienți, fără a ”predica” principiile comunicării.
  • Jocurile de trivia, exercițiile amuzante sau activitățile de improvizație sunt toate modalități excelente de a încorpora umorul în sesiunile de training.
  • Includeți elemente, imagini amuzante, referințe la cultura pop și meme-uri în prezentare. Acestea sunt instrumente excelente pentru a atrage atenția și a face participanții să râdă. Ajutoarele vizuale vor face materialul memorabil!
  • Folosiți autoironia pentru a arăta participanților că sunteți oameni. Când poți râde de tine, barierele față de ceilalți sunt eliminate iar atmosfera devine mai relaxată. Vulnerabilitatea ne face mai accesibili!

La modul cel mai serios (sic!), vă recomand să priviți umorul ca pe un instrument temeinic și valoros în învățare. Scopul nu este acela de a face  glume de dragul glumelor ci de a-i menține pe participanți implicați și motivați pe tot parcursul sesiunii. Deci, data viitoare când vă simțiți blocați într-o sesiune nu prea antrenantă, amintiți-vă de puterea unei glume bune. Cine știe, s-ar putea ca atât trainerul cât și participanții să învețe ceva din ea!

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
7 idei pentru retenția liderilor într-o organizație