Dacă până acum am ales să scriu despre teambuilding din perspectiva participanților, a dinamicii din eveniment sau a beneficiilor, astăzi mi-am propus să vă povestesc și despre ce se întâmplă în spatele cortinei, sau mai bine zis despre cine și cum face ca totul să pară magic pe scenă. O să facem cunoștință cu oamenii care transformă o simplă minge într-un instrument de învățare.
Prima persoană care pune bazele unui proiect de teambuilding este omul nostru de vânzări, cel care analizează nevoile și obiectivele partenerilor și creionează soluția cu cel mai mare impact.
Proiectul este apoi preluat de Project Manager-ul evenimentului, care are rolul de a transforma cuvintele scrise pe o foaie într-o realitate ce va fi trăită de toți participanții. El personalizează conceptul și toate materialele necesare, se ocupă de partea logistică și organizarea tuturor aspectelor ce transformă un simplu eveniment într-o experiență memorabilă în echipă. Retrăiește de zeci de ori fiecare moment al evenimentului, astfel încât să identifice oportunități și provocări ce pot apărea și să ia in calcul toate scenariile. Defectul profesional al unui Project Manager este că nu îi plac surprizele :).
Pe lângă organizarea tuturor resurselor, Project Managerul se gândește la profilul și tipologia participanților astfel încât să aleagă activitățile potrivite și cu sens, urmând ca apoi să aleagă și echipa de facilitatori care îi va fi alături în acest proces. Fiecare om din echipa HPDI prezentă la eveniment cunoaște agenda, conceptul, metodologia activităților, obiectivele și, nu în ultimul rând, unde trebuie să ajungă participanții.
Odată ajunși la eveniment, voi participanții faceți cunoștință cu facilitatorii HPDI. Rolul unui facilitator în teambuilding este simplu: să fie ghidul unei experiențe memorabile în echipă. Deși pare o misiune simplă, această meserie de facilitator este definită vag în Clasificarea ocupațiilor.
Conform definiției standard, facilitatorii sunt Specialiști în diverse domenii de activitate – Specialiștii cu ocupații intelectuale și științifice dezvoltă stocul existent de cunoștințe, predau în mod sistematic și aplică teorii și concepte științifice sau artistice ori se angajează în orice combinație a acestor activități.
Ei bine nu știu cum sună pentru voi această definiție, dar pentru mine nu exprimă exact ce facem noi în teambuilding, motiv pentru care acum 7 ani am dezvoltat intern o Academie de Facilitare. Rolul acestui program este alinierea comportamentele tuturor membrilor echipei cu misiunea noastră, învățând să desprindem lecții valoroase din toate evenimentele noastre. Fie că identificăm mai bine etapele de dezvoltare ale echipelor, răspunzând eficient la acestea, fie că facem față unor provocări noi, reușim să plecăm mai „bogați” după fiecare interacțiune cu echipele.
În toți acești ani am definit clar rolul nostru ca facilitatori, comportamentele pe care trebuie să le avem și cum gestionăm eficient fiecare eveniment în parte. Asta pentru că rolul unui facilitator este să se asigure că participanții au atât o experiență memorabilă în echipă, cât și o experiență de învățare cu impact direct în viața reală.
Iar dacă vă întrebați cum transpunem experiența de învățare din teambuilding la locul de muncă, aici intervine trainer-ul programului. Trainerul are rol de MC, este cel care „încălzește sala” la deschidere, care animă atmosfera și reușește să îi deschidă pe participanții astfel încât să fie motivați să participe la eveniment. Fiecare moment al deschiderii, de la un simplu „Bună dimineața” cu zâmbetul de buze, până la energizerul care ne trezește sau chiar povestea programului, ajută participanții să intre în atmosfera de teambuilding.
Însă rolul trainerului este mai mult decât persoana care prezintă evenimentul. Este cel care trage concluziile și închide bucla de învățare concentrându-se pe obiectivele atinse în eveniment. Concluziile de la finalul evenimentului sunt foarte importante pentru că ajută echipele să conștientizeze că au reușit cu ajutorul lucrului în echipă, au atins împreună un obiectiv comun și au creat un precedent de succes în echipa lor.
Deși aceste roluri sunt diferite, ele sunt la fel de importante și au în spate aceeași dorință: să creștem oameni împreună.
PS: pe lângă rolurile de mai sus, în spatele cortinei este un efort al unei întregi echipe: de la sales, la marketing, logistică sau administrativ. Toate acestea fac ca evenimentele noastre să fie o amintire memorabilă în viața unei echipe.
Leave a Response