Tu ce tip de lider ești? – HPDI

Tu ce tip de lider ești?

Atunci când vine vorba despre leadership, nu există un tipar universal care să se potrivească tuturor. Leadership-ul eficient înseamnă să îți identifici punctele forte și să le folosești acest avantaj unic pentru a crește oamenii din organizația din care faci parte. Bineînțeles, fiecare stil de leadership are atât puncte forte, cât și slabe. Iată câteva stiluri pe care le-am identificat, precum și o scurtă descriere a acestora:

  1. Servant leadership

Acest lider se concentrează pe nevoile angajaților și clienților. Crescând echipe, liderul se axează pe educație și creștere, practicând coaching-ul la nivelul fiecărei discuții. Astfel, cei care au în echipă acest tip de lider vor fi expuși la dezvoltare accelerată personal și profesional. Să fii un astfel de lider înseamnă să te auto-depășești, ajungând să crești alți lideri în interiorul echipei.

Trăsături dominante:

  • Crește alți lideri fără prea mari eforturi
  • Îi include în misiunea lui pe toți membrii echipei
  • Este altruist
  • Are o influență pozitivă în viața oamenilor
  • Își petrece mare parte din timp învățând alți oameni, dându-le încredere în forțele proprii
  • Încrederea stă la baza construirii echipelor pe care le gestionează
  • Este caracterizat de o inteligentă emoțională peste medie

Puncte slabe:

  • Riscă să ajungă în burn out pentru că se implică emoțional foarte mult
  • Stilul nu este accesibil sau inspirațional pentru cei care sunt motivați financiar
  1. Democratic leadership

Unul dintre cele mai populare stiluri, îi încurajează pe ceilalți să se implice și să colaboreze, creează o cultură organizațională în care oamenii se simt apreciați și importanți. Acest stil dă putere oamenilor, făcându-i să simtă că implicarea lor schimbă organizații.

Trăsături dominante:

  • Încurajează creativitatea și expunerea de idei
  • Facilitează comunicarea liberă
  • Oferă echipei șansa de a rezolva probleme
  • Sprijină colaborarea
  • Indiferent de nivelul în care se află în organizație, oamenii simt că munca lor contează
  • Răspunde cu inteligență emoțională
  • Apreciază și recompensează implicarea

Puncte slabe:

  • Unele probleme pot fi prea sensibile pentru a fi dezbătute și rezolvate prin implicarea întregii echipe
  • Diferențele de opinie din interiorul echipei pot crea tensiuni
  1. Autocratic leadership

Liderul autocratic este cel care impune puterea la nivelul echipei și nu îi implică pe membrii acesteia la luarea deciziilor. Imaginea este alăturată unui dictator, fiind foarte hotărât în luarea unei decizii. Acest lider are un rol extrem de important atunci când discutăm despre decizii care trebuie luate în situații de criză.

Trăsături dominante:

  • Este orientat către eficiență și luarea de decizii
  • Are o viziune birocratică, stabilind procese, sisteme și operații
  • Controlează modul de luare a deciziilor
  • Se izolează de restul echipei
  • Este mai puțin receptiv la gândurile, ideile și opiniile altor persoane
  • Stabilește stucturi, reguli și forme de disciplină

Puncte slabe:

  • Desi deciziile luate rapid ajută companiile, pe termen lung, acest stil de lucru nu este unul benefic în gestionarea echipelor
  1. Transformational leadership

Liderul transformațional inspiră echipele prin propria viziune. De asemenea, comunică eficient și oferă sens fiecăruia dintre membrii echipei. Știe foarte bine că succesul unei companii se bazează pe echipe, este un expert în crearea de culture organizaționale.

Trăsături domninante:

  • Are un discurs care transmite siguranță de sine și carismă
  • Creează o atmosferă de încurajarea a creativității și inovației la nivelul echipei
  • Dă încredere celor din jur să experimenteze, să facă greșeli și chiar să eșueze
  • Pune preț pe creștere și dezvoltare personală
  • Încurajează spiritul de echipă
  • Își dorește să schimbe lumea

Puncte slabe:

  • Îi lipsește de foarte multe ori atenția la detalii
  • Uneori poate fi perceput ca având o influență mult prea mare în viața oamenilor
  1. Transactional leadership

Liderul tranzacțional vede totul ca pe un schimb, având o abordare mai degrabă orientate către ierarhia unei organizații. Acest lider stabilește foarte clar modalitățile de măsurare ale succesului și eșecului. Trăsăturile sunt dezirabile la nivelul unor companii foarte mari datorită instrumentelor foarte clare de măsurare a progresului și performanței.

Trăsături dominante:

  • Comunică echipei taskurile pe care trebuie să le finalizeze
  • Monitorizează în permanență atingerea obiectivelor
  • Implementează instrumente de măsurare a activităților membrilor echipei
  • Promovează și oferă beneficii membrilor echipei care își îndeplinesc obiectivele
  • Plasează asupra membrilor echipei eșecul neîndeplinirii unor obiective

Puncte slabe:

  • Creează medii de lucru rigide
  • Descurajează creativitatea și inovația
  • Orientarea strictă pe rezultate împiedică evoluția și creșterea oamenilor
  1. Delegative leadership

Liderul care deleagă lasă libertatea și controlul în mâna fiecărui membru al echipei. Acesta nu intervine decât la nivel extrem de redus în luarea unei decizii sau doar în situația în care prezența sa este extrem de necesară. Este opusul stilului autocratic.

Trăsături dominante:

  • Oferă libertate și încredere membrilor echipei
  • Încurajează luarea deciziilor și identificarea de soluții la nivelul echipei
  • Furnizează orice resursă necesară
  • Reduce presiunea de a atinge rezultate
  • Susține membrii echipei să își asume responsabilitatea pentru greșeli

Puncte slabe:

  • Aduce rezultate foarte slabe pentru echipele aflate în faza de formare sau care nu se pot gestiona singure
  1. Charismatic leadership

Liderul carismatic are o influență foarte mare asupra echipelor în care se află, fiind totodată extrem de determinați să își îndeplinească menirea. Sunt foarte buni oratori, având puterea de a-i mobiliza pe cei din jur în direcția unei cauze. De asemenea, motivează membrii echipei prin conexiune emoțională.

Trăsături dominante:

  • Comunică o viziune foarte puternică
  • Se poate conecta la emoțiile unei audiențe
  • Folosește storytelling și persuasiunea atunci când promovează o cauză
  • Creează convingeri positive și inspiră la acțiune
  • Se concentrează pe rezultate
  • Ascultă activ

Puncte slabe:

  • Nu oferă suficient de multe credite reușitei echipei
  • Cauza pentru care militează poate fi atât de puternică și de importantă încât poate aduce oamenii în pragul unui burn out
Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Studiu de caz LEONI România: Succesul Academiei care transformă perspectivele șefilor de echipă din producție