„Nu e pentru cine se nimerește, ci pentru cel care își dorește”. Aș întoarce acel citat celebru când vine vorba de promovare la locul de muncă. Și nu de puține ori, în echipele cu care am lucrat, acolo unde erau poziții de management disponibile, miza promovării frustra o echipă întreagă, care se zbătea să obțină acea poziție. Și de multe ori epopeea alegerii pe cineva potrivit pentru promovare sfârșea prin a recruta din exterior, culmea, nu pe cineva din echipă. Așadar, după mai bine de 20 de ani în care am lucrat fie cu manageri care căutau oameni buni cu care să lucreze și să îi promoveze, fie cu oameni buni care căutau oportunitatea de a crește în carieră și să fie văzuți, am identificat cele 5 abilități necesare promovării în carieră.
Responsabilitatea
Responsabilitatea este consecința unei hotărâri și discipline în ceea ce privește ce vrei să obții. Vei fi responsabil de ceea ce te motivează peste măsură, iar motivația vine din mediul exterior, colegi, statut, beneficii, dar mai ales din interior, cât de hotărât ești să faci acel lucru. Așadar vei fi responsabil de rezultatele care sunt importante pentru tine.
Abilitatea de a te face auzit sau văzut
Oamenii sunt atât de buni pe cât îi văd ceilalți, iar ideea cum că cei mai buni nu au nevoie să comunice, că rezultatele vorbesc pentru ei, este doar o glumă. În realitate, suntem ființe sociale, iar rezultatele totdeauna vor fi filtrate în funcție de relațiile pe care le avem cu cei din jurul nostru.
Capacitatea de a lucra în echipă
Succesul este un joc de echipă, pe orice palier. Nu crede că succesul îți aparține doar ție, pentru că rezultatele bune din prezent sunt datorate oamenilor care te-au ajutat să devii cine ești astăzi. Aceeași regulă se aplică și în carieră, cu cât joci mai bine în echipă, cu atât ai mai multe șanse să construiești echipe la rândul tău. Cum poți să îți crești abilitatea de a lucra în echipă? Răspunsul stă în întrebare, mai exact implicarea tuturor celorlalți în ceea ce faci. Cei care știu să ceară și să ofere ajutorul sunt cei cu care toți ceilalți vor să lucreze și cei care ajung, în cele din urmă, manageri foarte buni.
Gândirea critică
În deciziile zilnice e indicat să ieșim de pe pilot automat, să nu ținem cont neapărat de precedent și să găsim soluții mai bune. Nu din prima, nu mereu, nu fără întârzieri, dar încercând alte feluri de a face ceea ce facem urmărind criteriile obiective de îndeplinire a sarcinii. Cum îți crești nivelul de gândire critică? Nejudecându-te prea aspru pentru încercări și încercând să corectezi ceea ce nu a mers atât de bine. Poate părea contraintuitiv la început, pentru că tindem să repetăm ceea ce a funcționat, însă tocmai aceasta înseamnă gândirea critică: să renunțăm la setările noastre pentru alte rezultate mai bune.
Sinceritate
Sinceritatea începe de la tine, mai precis, de la motivele pentru care îți dorești promovarea. Să fii sincer cu tine în a-ți argumenta următorul pas în carieră îți aduce hotărâre, motivație, dar și claritate a ceea ce înseamnă acest pas. Iar oamenii hotărâți au un magnetism incredibil în a-i trage pe ceilalți după ei. Cum poți deveni mai sincer cu tine și cu ceilalți? Antrenamentul zilnic e soluția, iar în acest caz, sinceritatea merge mână în mână cu curajul: curajul de a spune ce crezi fără să vrei să faci rău, curajul de a încerca ceva nou, curajul de a-i spune șefului tău că vrei o promovare, curajul de a accepta că nu îți ies toate așa cum vrei.
Leave a Response