Cum vede un american mediul de afaceri din Romania – HPDI

Cum vede un american mediul de afaceri din Romania

aboutjimJim Bagnola este speaker si consultant international pe probleme de afaceri. Intreprinzator, fost detinator al functiei de vice-presedinte in cadrul a trei mari corporatii din S.U.A., Jim calatoreste acum peste tot in lume si sustine seminarii unde impartaseste managerilor experienta sa vasta in domenii ca: tehnici de conducere, relatia cu clientii, managementul stresului, pregatirea profesionala a angajatilor. Colaborarea sa cu firma Human Peformance Development International din Bucuresti i-a permis sa cunoasca bine Romania si realitatile mediului de afaceri autohton. Cum se vede acest mediu din afara? Unde ar trebui sa fie mai atenti intreprinzatorii romani? Pe ce se bazeaza succesul in afaceri? Iata cateva intrebari la care Jim Bagnola a oferit raspunsuri interesante.

Reporter: Dle Bagnola, nu sunteti la prima vizita in Romania si, probabil, v-ati format deja o parere despre felul cum merg afacerile aici. Care ar fi aceasta parere?

Jim Bagnola: Ca sa fiu cat mai sugestiv, as asemana mediul de afaceri din Romania cu un vulcan gata sa erupa. Nu atat datorita oportunitatilor de aici (oportunitati exista peste tot in lume), cat mai ales faptului ca romanii au o abilitate naturala de a stabili usor relatii inter-umane. Stiu sa se faca placuti, iar pentru o afacere, aceasta abilitate este vitala. Sa nu uitam ca definitia afacerilor chiar asa suna: atingerea anumitor scopuri in timp ce construiesti relatii cu alte persoane. Asta e cheia.

Reporter: Optimismul dvs. se refera la afacerile mici sau la cele mari?

Jim Bagnola: In primul rand, la cele mici. Ca o paranteza, cei mai multi oameni nu stiu ca economia S.U.A. este sustinuta de afacerile mici, nu de cele mari. Afacerile mici sunt baza unei economii si, din cate cunosc, la fel stau lucrurile si in Romania.

Reporter: Multi se plang ca e foarte greu sa pui pe picioare o afacere, chiar si una de dimensiuni reduse…

Jim Bagnola: Usor nu are cum sa fie. Inceputul e intotdeauna o etapa dificila, dar iti dai seama ca esti pe drumul cel bun atunci cand oamenii te cauta, telefonul suna. Nu vezi inca rezultate spectaculoase, dar simti ca iti recuperezi investitia initiala, ca te apropii de „break even point”, adica de acel punct dincolo de care afacerea incepe sa aduca profit. Ca drumul pana la acest punct dureaza sase luni, un an sau doi depinde de specificul afacerii, dar important este sa nu renunti prea repede. Trebuie sa ai rabdare cu tine insuti si sa nu te astepti ca totul sa mearga struna de la inceput.

Reporter: Care este cea mai frecventa greseala pe care o face, de obicei, un intreprinzator aflat la inceput?

Jim Bagnola: Principalul lucru pe care un intreprinzator trebuie sa il aiba in vedere este sa mentina cheltuielile cat mai scazute. Se intampla adesea ca oameni cu idei bune sa ramana mult prea repede fara bani. Iar aici, in Romania, am remarcat ca cei care incep o afacere vor imediat sa aiba un birou luxos, sa fie imbracati bine, sa conduca masini scumpe, sa para ca au un succes deplin cand, de fapt, nu il au. Este un interes major pentru a-i impresiona pe ceilalti. Dar daca pierzi bani cautand sa faci impresie, va fi foarte greu sa obtii o infuzie de capital atunci cand vei avea nevoie.

Reporter: Ati vorbit de „oameni cu idei bune”. Cum se poate identifica o buna idee de afaceri ?

Jim Bagnola: Toti intreprinzatorii care fac afaceri fac, de fapt, aceeasi afacere: rezolva probleme ale clientilor lor. Nu conteaza domeniul, reteta e universala. Trebuie doar sa te gandesti: „Ce ma deranjeaza? De ce anume as avea nevoie?” Si astfel identifici o problema care, cu siguranta, nu e numai problema ta, apoi cauti o cale sa o rezolvi.
Creativitatea oamenilor in a rezolva probleme este incredibila si, de multe ori, solutiile nici nu sunt grele. Cineva a observat, de exemplu, ca e foarte incomod sa apuci si sa tragi afara servetelele umede dintr-o cutie atunci cand ajungi la fundul cutiei, asa ca a inventat o cutie al carei fund se ridica automat pe masura ce servetelele se consuma. Uneori, nu trebuie nici macar sa inventezi, ci doar sa inovezi. Iei ceva de aici, ceva de dincolo, pui totul la un loc si gata! – ai un produs nou.

Reporter: Ati identificat, in Romania, o oportunitate de afaceri pe care ar putea-o exploata un mic intreprinzator?

Jim Bagnola: Da, cred ca da. De exemplu, pe mine, personal, ma deranjeaza in Romania numarul mare de fumatori. Eu nu sunt fumator si chiar am probleme cand merg in locuri publice si aerul e aproape irespirabil din cauza fumului de tigara (si nu cred ca e doar problema mea). Ei bine, o companie americana produce un „purificator personal de aer”, un dispozitiv pe care ti-l pui la gat si care purifica aerul aflat imediat in fata ta, pe care il inspiri. Cred ca un astfel de produs ar putea fi importat si comercializat in Romania.
Apoi, iata o alta problema: am vazut in parc un gratar unde se frigeau rulouri din carne (mititei, n.r.) si oameni stand la coada, asteptand zece minute si apoi plecand pentru ca dura prea mult. Cum e posibil asa ceva? Un intreprinzator american ar fi adus imediat inca unul sau doua gratare ca sa nu piarda clientii…

Reporter: Credeti ca franchisingul, ca sursa de idei deja verificate pe alte piete, este oportun in Romania?

Jim Bagnola: Franchisingul functioneaza bine atunci cand nivelul de trai al populatiei este ridicat. Franchisingul merge atunci cand oamenii au bani. Iar din punctul de vedere al intreprinzatorului, este bun atunci cand stii deja sa conduci o afacere, ai experienta ca om de afaceri stii ce inseamna a scoate un produs sau serviciu pe piata, dar nu ai ideea.
Altcineva are o idee buna si esti dispus sa platesti ca sa afli cum foloseste respectivul acea idee pentru a scoate bani cu ea, care este sistemul prin care o face sa functioneze. Dar nu cumpara o franciza daca nu esti un intreprinzator cu experienta. Chiar daca ti se arata cum se face, asta nu inseamna automat ca si tu vei putea sa faci.

Reporter: V-ati referit pana acum la calitatile personale ale intreprinzatorului. Exista insa vreun alt element de care depinde in mod esential succesul in afaceri?

Jim Bagnola: Da, concurenta. Wal-Mart, de exemplu, este cel mai mare retailer din lume, dar acolo unde vine Wal-Mart micile afaceri dispar (din acest motiv, in Germania nici nu a fost lasat sa patrunda). Nu se poate concura cu Wal-Mart: practica preturi mici si isi permite acest lucru deoarece achizitioneaza cantitati foarte mari de marfa de la furnizori.
Au o politica foarte dura de negociere – merg la furnizori si spun: „Iti oferim atat. Daca iti convine, bine, daca nu, ne ducem la concurenta.” Imi place Wal-Mart ca angajeaza multi oameni, dar nu imi place ca elimina afacerile mici. Companiile mari sunt cu numele, cu imaginea, dar mai putin la vedere sunt afacerile mici si ele fac in realitate economia sa mearga.

(Afla mai multe din secretele detinute de Jim Bagnola, in cadrul evenimentului Leading Teams.)

Autor: Mihai Balescu

Articol preluat de pe manager.ro

Leave a Response

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Story
Studiu de caz: Academia First Time Manager, Atunci când "manager" înseamnă mai mult decât un titlu