Unul dintre cele mai dezbătute subiecte din ultimele zile la nivel mondial: performanța. Fie că vorbim despre cea de la locul de muncă sau cea din marile săli de competiții sportive, performanța implică o serie de elemente comune, iar la baza acesteia stă de cele mai multe ori o echipă. Perseverență, determinare, scop comun, recunoaștere – sunt doar câteva dintre elementele care ne aduc în fața succesului, iar pe fiecare dintre noi ne motivează alte lucruri.
Dar ce face o echipă să fie performantă?
Caracteristicile care definesc echipele performante sunt studiate de zeci de ani. Deși metodologiile utilizate în fiecare studiu variază, puse împreună concluziile indică trei teme comune: echipele performante sunt marcate de un sentiment de acceptare și înțelegere a rolului fiecărui membru, siguranță psihologică și scop prosocial.
- Acceptarea și înțelegerea rolului fiecărui membru
Fiecare membru al unei echipe deține un set distinct de cunoștințe și abilități, precum cu task-uri și responsabilități. Este esențial ca fiecare dintre ei să înțeleagă modul în care propria experiență și atribuțiile jobului contribuie la performanța echipei și a organizației.
O echipă are nevoie să știe cine este specializat în ce și cum să abordeze cel mai bine fiecare persoană pentru asistență sau colaborare. Echipele funcționează optim atunci când sunt familiarizate cu stilurile de lucru preferate. Cercetările arată că înțelegerea comună poate chiar îmbunătăți inteligența generală a echipei. Pe măsură ce membrii echipei dezvoltă sensibilitatea socială – abilitatea de a percepe și înțelege sentimentele și punctele de vedere ale celorlalți – este mai probabil să considere utile cunoștințele fiecărui membru, ceea ce duce la îmbunătățirea procesului decizional.
Cum putem încuraja aceste comportamente?
În cadrul unei ședințe fiecare membru al echipei poate pregăti manualul “despre mine”. Acesta va conține informații despre ce metode lucru preferă fiecare persoană, cum comunică, și poate avea la bază următoarele fraze:
- Cel mai bine funcționez atunci când…
- Cel mai rău reacționez atunci când…
- Te poți baza pe mine pentru…
- De la echipă am nevoie să…
Acest manual poate fi util și pentru a înțelege, de exemplu, de ce unii dintre membrii echipei aleg întotdeauna să se ofere voluntari pentru un anumit tip de proiect (se află în zona lor de interes) și să evite altul (nu este). S-ar putea să obțineți claritate cu privire la motivul pentru care o persoană preferă să scrie e-mailuri lungi, bazate pe logică (preferă comunicarea scrisă), iar altul este mai confortabil să discute la telefon (preferă comunicarea verbală).
2. Siguranța la nivel emoțional
Aceasta poate fi resimțită atunci când membrii echipei se simt în siguranță exprimându-și ideile, discutând atunci când au întrebări sau îngrijorări, nu sunt de acord unul cu celălalt, fac greșeli și își asumă riscuri. Această atmosferă încurajează perspective diverse și minimizează eșecurile, deoarece oamenii sunt mai predispuși să intervină și să își exprime opiniile sau preocupările înainte de apariția erorilor.
Siguranța la nivel emoțional nu este creată prin crearea unei echipe cu prieteni apropiați care sunt întotdeauna de acord sau oameni care gândesc și acționează în moduri similare. Este vorba despre stabilirea unor norme care încurajează conflictul constructiv centrat pe „muncă”, spre deosebire de „persoana” care face munca.
Cum putem crea acest sentiment de siguranță?
Cea mai eficientă abordare este lead by example – dând dovadă de vulnerabilitate și încredere. Încrederea este o stradă cu două sensuri. Când îți recunoști în mod deschis eșecurile, incertitudinile sau slăbiciunile personale, dai dovadă de încredere în echipa ta. Acest lucru ar putea părea contraintuitiv, având în vedere că multe culturi îi recompensează pe cei mai siguri de sine, aparent impecabili, cu roluri manageriale. Dar, menținerea unei iluzii a perfecțiunii nu încurajează echipa să aibă încredere. În schimb, încurajează echipa să pretindă perfecțiunea, erodând încrederea în timp.
3. Scop prosocial
Când membrii echipei știu că aduc o contribuție valoroasă lumii, iar munca lor are un impact pozitiv asupra altora, ei simt că au un scop prosocial. În ultimii ani, activitatea profesională cu un impact semnificativ asupra celorlalți a câștigat multă atenție. Cunoașterea motivului din spatele importanței muncii lor nu este suficientă – angajații doresc, de asemenea, să știe cui îi servește munca lor. Un studiu a indicat chiar că atunci când oamenii aud povești despre modul în care munca colegilor lor aduce beneficii altora, devin mai motivați să fie tot mai implicați. Acest lucru sugerează că, atunci când oamenii aud cum munca lor îi influențează pozitiv pe alții, este mai probabil să-și pună deoparte propriile obiective și dorințe și să se concentreze pe nevoile și obiectivele echipei.
Cum să dai sens muncii pe care echipa o depune?
O metodă puternică și simplă o reprezintă împărtășirea poveștilor despre impactul echipei sau al companiei. Poveștile au cea mai puternică influență asupra atitudinilor, convingerilor și comportamentelor noastre – inclusiv dorința noastră de a contribui la o echipă. Ele ne stimulează creierul și ne ajută să înțelegem lumea.
Mai exact, împărtășiți povești care leagă eforturile echipei de oamenii care beneficiază de munca lor. Ori de câte ori este posibil, strângeți exemple specifice ale modului în care echipa a influențat pozitiv colegii, clienții sau comunitatea.
Leave a Response