În 2013 am preluat o echipă de vânzări în domeniul bancar. Veneam după o carieră confortabilă și prosperă de consilier bancar, în care odată ce am înțeles care sunt principalele sarcini, mă puteam organiza în mod armonios și echilibrat. Făcusem parte dintr-o echipă în care roluri diversificate acopereau sarcini specifice și cultura organizațională era bine definită. Știam, din punct de vedere procedural, ce trebuie să facă fiecare rol din echipă însă nici prin cap nu-mi trecea ce înseamnă să construiești un mediu organizat și disciplinat, în care membrii simt că fac parte din cultura organizației.
Odată ajuns în postura de manager, timpul a dobândit o altă dinamică: am observat că sarcinile sunt realizate diferit din punct de vedere al vitezei sau al calității și prin urmare, aveam nevoie de stategii clare pentru o organizare cât mai eficientă.
Îmi doream să existe responsabilitate în echipă, însă, cu cât insistam (uneori agresiv) ca toată lumea să respecte fiecare amănunt ce ținea de fișa postului și nu țineam cont de nivelul de expertiză al fiecăruia, cu atât lucrurile pe care încercam să le împărtășesc erau înțelese mai greșit. Intenția era întotdeauna bună, însă ce transmiteam era, de cele mai multe ori, receptat diferit. Opțiunile mele de a ieși din încurcătură păreau destul de limitate.
După câteva luni de incertitudini, am participat la un curs de Time Management. Cursul a fost susținut într-o locație plăcută, bine structurat și organizat, cu un trainer experimentat, plin de entuziasm și cu suficientă răbdare și curiozitate încât să implice orice participant în orice activitate. Dincolo de cadrul plin de idei și informațiile pe care le-au generat discuțiile, la un moment dat, participanții au primit sarcina de a face o salată de fructe ce urma să fie jurizată.
Aveam drept ingrediente fructe exotice, tradiționale sau modificate în laborator și ustensilele necesare preparării unui desert delicios. Știam de la început ca nu voi ieși câștigător, experiențele anterioare din bucătăria personală nefiind în favoarea mea. Însă știam sigur că pot să mă ocup de jurizare – sunt un fin degustător și critic al preparatelor culinare așa ca m-am alăturat imediat activității. Fiecare a încercat să pună în salata proprie ce a crezut că e mai important, mai gustos, mai sclipitor sau chiar inovator. Tehnicile și strategia de tăiere sau mixare au fost diverse și neconvenționale.
Am ierarhizat preparatele în funcție de mai multe categorii: unele erau destul de aspectuoase, pline de imaginație, însă deloc gustoase și au fost notate cu nota 1; alte salate erau prea zaharate, fuseseră lăsate prea mult până să fie servite și gustul nu era proaspăt – le-am acordat nota 2; cele care arătau bine și aveau gust bun, au primit nota 3 iar farfuria care avea gustul divin, aspectul remarcabil și prospețime, a fost evaluată cu nota 4.
La final, câștigătorul ne-a mărturisit marele secret. Făcuse asta de mai multe ori și folosise o rețetă clară, pe care de fiecare dată când prepară acest desert încearcă să o respecte. Metodic, ne-a detaliat cum și când trebuie adăugat fiecare ingredient în preparat, astfel încât textura, prospețimea și gustul să fie cele planificate.
AHA! momentul meu a fost pe măsura gustului salatei: structura clară, ”rețeta” bazată pe ingredientele potrivite, execuția planificată în funcție de criteriile urgenței și importanței, sunt elementele care dau consistență actului managerial. Planificarea activităților și șlefuirea abilităților celui care conduce transformă grupul într-o echipă adaptabilă, orientată spre obiective clare, eficientă și coezivă.
Fast-forward peste 10 ani. În cadrul programului 1st Time Manager, țin cursul de Time Management, cu dorința de a fi la fel de folositor și atractiv pentru participanți, precum salata de fructe de la începutul experienței mele manageriale. În cadrul programului, desfășurat fizic sau online, eu și colegii mei adresăm cele mai importante provocări și schimbări prin care trece un leader la început de drum.
Pentru că am fost acolo, pentru că experiențele pot vorbi, pentru că știm cum e să ai nevoie de ghidare, de susținere, de ingrediente sănătoase și context clar. Academia First Time Manager ajută la dezvoltarea competențelor necesare pentru a ghida echipa pe care proaspătul lider o conduce spre atingerea obiectivelor, înțelegerea valorilor, comunicare, colaborare și gestionarea conflictelor. Și da, programul e ca o salată proaspătă de fructe, o experiență anti-stres, bazată pe antrenamente care încurajează proactivitatea, consistența acțiunilor și care generează predictibilitate în fața provocărilor viitoare.
Te invităm și pe tine să guști din salată! Te poți înscrie la programul Open Academia First Time Manager AICI.
Leave a Response